Turijn, een culturele biografie van een stad

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.
TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.

TURIJN
Een culturele biografie van een stad


In deze cursus worden verschillende aspecten van het culturele verleden van Turijn in hun onderlinge verband behandeld: architectuur en stadsaanleg, beeldende kunsten, en het muzikale en literaire leven.
Turijn was van 1416 tot 1861 de hoofdstad van het hertogdom Savoye. De laatste hertog, Victor Emmanuel II, werd in 1861 de eerste koning van Italië.
Generaties lang heeft de dynastie alles in het werk gesteld om van Turijn een hoofdstad van allure te maken. Turijn werd een modelstad voor heel Europa: een totaalkunstwerk waarbij stijl, afmetingen en kleur van de gebouwen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. De barok, begonnen in Rome, bereikte in Turijn een climax. Guarini en Juvarra ontwierpen spectaculaire kerken, paleizen en villa’s. De krans van villa’s van de Savoye’s rondom de stad staan inmiddels alle op de Werelderfgoed van de UNESCO.
In de twintigste eeuw ontwikkelde Turijn zich tot industriestad. Opmerkelijk is dat bedrijfsleven en cultuur van meet af aan nauw met elkaar verbonden waren. Bedrijfsgebouwen als die van Fiat en Lavazza zijn stijlbewust vormgegeven, terwijl de scheidslijn tussen industriële productie en kunst soms moeilijk is te trekken. Zo werden in 1950 voor het eerst in een moderne kunstmuseum auto’s tentoongesteld, waaronder ontwerpen van de Turijnse autodesigner Pininfarina.
Het diepgewortelde gevoel voor stijl heeft de laatste decennia geleid tot schitterende herinrichting van de beroemde Turijnse musea: de Galleria Sabauda, het Museo Civico, de musea van Egyptische en van Oosterse kunst, alsmede het museum voor hedendaagse kunst.